ADD VERDWALEN IN EEN HOOFD VOL PRIKKELS ANS ETTEMA - ESSLER
blz 46 ... wordt door verschillende elementen afgeleid, waarvan de belangrijkste haar eigen weerstand tegenover het huishoudelijke werk is.
blz 53 de piramide van Maslow
blz 55 Als men zich 'te veel' focust op deze behoefte (anderen helpen), kan men in tal van andere behoeften in de problemen komen.
blz 63 ... de baisschool krijgen we met een andere omgeving te maken, die je blijkbaar pas beloont als je bepaalde gewenste prestaties levert. Als dat allemaal met moeite lukt, dan kan dit bij het kind schade aanrichten aan zijn zelfbeeld en gevoel van eigenwaarde.
blz 64 Als er geen aandacht wordt besteed aan dergelijke gevoelens ('minder dan andere kinderen') dan kunnen er zich hardnekkige minderwaardigheidsgevoelens ontwikkelen. ....
blz 64 ... meer afzijdig gaan opstellen... waardoor het kind een achterstand kan oplopen in het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
blz 65 Het gedrag waardoor het ADD-kind eerst nog enigszins het gevoel had CONTROLE te hebben (niet meedoen, veel wegduiken en verhullend gedrag vertonen) lijkt niet goed toepasbaar meer in het voortgezet onderwijs.
blz 67 CONTROLE blijkt voor ADD'ers namelijk vaak het belangrijkste middel te zijn om in het dagelijks leven te kunnen functioneren. Vergelijking met de wandelstok die te dun of kort kan zijn en dan is de autoriteitspersoon belangrijk.
.
Maak jouw eigen website met JouwWeb